keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Myyvä esillepano

Myymäläsistustuksessa on tärkeintä siisteys, tietenkin, että asiakkaat löytävät tuotteet paremmin ja asiakasviihtyvyys on parempi, sekä asiakkaat tuntevat itsensä tervetulleeksi liikkeeseen, eikä heti ensimmäisenä törmättävä seinää vasten unohtuneeseen kuormalavaan.

Laadukkaan tuotteiden esillepanon tavoitteena on myynnin lisääntyminen, palvelun parannus, tehostaa mainintaa ja rakentaa myymälämielikuvaa.

Myymälämielikuvaan vaikuttaa muun muassa näteikkuna, sisäänkäynti, tilaratkaisut, asiakaskierto, esillepano, opasteet, hintaviestintä ja valaistus. Jokaisessa myymälässä tulisi myös olla tuotteille niin sanottu ykköspaikka, jonka asiakas näkee heti tultuaan sisään ja jossa ovat aina sesongin uutuudet ja erilaiset kampanjatuotteet. (Sisäänkäynti on paras paikka esillepanolle.)

Tuotteiden esillepanossa on tärkeintä selkeys ja yksinkertaisuus. Pöytäesillepanoissa tuotteet kannattaa ryhmitellä jakamalla pöytä osioihin. Erilaisetkin tuotteet sopivat samaan esillepanoon, kunhan niitä yhdistää esim. sama väri tai teema.



Seinäesillepanoissa suositellaan pystysuoria linjoja, sillä ne rauhoittaa kokonaisuutta, myöskin jokainen tuote saa yhtä hyvän paikan hyllyssä. Parhaiten myyvät paikat ovat silmän ja käden korkeudella, eli n. 80-160 cm korkeudella.

Hyllyissä tuotteet asetellaan esille väreittäin niin, että vaaleat värit ovat ylhäällä ja tummat alhaalla, jos esillepano tehdään vaakasuoraan, ovat vaaleat värit vasemmalla ja tummat oikealla.

Otin netisä kuvaesimerkit h&m:n esillepanosta.


Tekstin lähde:
http://newsletter.bbm.fi/Default.aspx?tabid=2790

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti